Sweetrush

Pomagamy zadawać te trudne pytania, z nami dasz radę przetrwać wszystko!

Wolontariat pracowniczy to nic innego jak udział pracowników w akcjach dobroczynnych. Niestety nie każdy z nich chętnie włącza się w tego typu wydarzenia. Jak więc zachęcić pracowników do udziału w akcjach charytatywnych? O tym można przeczytać poniżej!

Wolontariat pracowniczy – rodzaje

Zanim zostanie poruszona kwestia tego, jak w ogóle zachęcić pracowników do czynienia dobra warto bliżej poznać wolontariat pracowniczy i jego rodzaje. Większość osób słysząc hasło akcja charytatywna, kojarzy je z pomocą finansową. Zresztą bardzo trafnie. Jest to jedna z najprostszych form, która może zostać wykorzystana przez przedsiębiorcę i jego podwładnych. Możliwe jest jej stosowanie na kilka sposobów. Pierwszym z nim jest pomnożenie zebranych pieniędzy. Mogą to zrobić zarówno pracownicy, jak i sama organizacja, na której rzecz zostały nagromadzone. Natomiast firma zobowiązuje się zwiększyć tę kwotę. Innym wsparciem finansowym może być, chociażby korzystanie z usług organizacji społecznej, odpisy od pensji (pracownicy wyrażają zgodę na przekazywanie niewielkiej kwoty z własnego wynagrodzenia) lub wycena godziny pracy pracownika na rzecz organizacji i wypłata tejże właśnie kwoty. Kolejnym przykładem wolontariatu pracowniczego jest pomoc rzeczowa, czyli przekazanie lub wypożyczenie wybranemu stowarzyszeniu sprzętu, pomieszczenia, czy innych produktów. Ten rodzaj można połączyć z bezpłatnymi usługami świadczonymi przez firmę np. wynajmowanie nie zajmowanych biur, czy wypożyczenie używanego komputera.

W przypadku, kiedy pracownik sam wyszedł z inicjatywą i zaczął pomagać potrzebującym, powinien mieć możliwość skorzystania ze wsparcia przełożonego w formie finansowej, rzeczowej bądź logistycznej. W ramach wolontariatu pracowniczego może angażować innych, przeprowadzać szkolenia, organizować zbiórki, pomagać drugim osobom w sprawach codziennych bądź oferować swoje usługi. Pamiętajmy, że tego rodzaju działalność może mieć olbrzymie znaczenie dla pozytywnego wizerunku naszej firmy. Przysłuży się jej znacznie bardziej niż doroczne (choć również potrzebne) świąteczne życzenia biznesowe (przykładowe możesz znaleźć na przykład tutaj: https://magazynprzedsiebiorcy.pl/zyczenia-swiateczne-biznesowe).

Czytaj również:   Jak powiedzieć mamie i tacie o depresji?

Jak przekonać pracowników do wolontariatu pracowniczego?

Wolontariat pracowniczy może przynieść przedsiębiorcy spore korzyści. Z całą pewnością ociepli się jego wizerunek. Będzie postrzegany jako osoba, której cierpienie ludzi, czy zwierząt nie jest obojętne, więc tym samym jest człowiekiem godnym zaufania, wrażliwym i zwyczajnie dobrym. Dzięki wspólnej działalności pracownicy zbliżą się do siebie, będą mieli bowiem wspólny cel, zatrą się też granice między pokoleniami lub dojdzie do zażegnania konfliktów. Poza tym wolontariat pracowniczy sprawi, że lokalne społeczności będą bardziej świadome istnienia potrzebujących i być może zaangażują się w działanie. Przekonanie pracowników do wzięcia udziału w akcjach charytatywnych nie jest wcale skomplikowane. Przede wszystkim to pracodawca musi dawać przykład. Jeśli on nie będzie się angażował, to raczej pracownicy też nie będą chętni. Warto wybrać taką organizację, która będzie poniekąd związana z działalnością firmy np. producent wózków dziecięcych może wspierać fundację na rzecz dzieci chorych lub porzuconych. Dodatkowo można co jakiś czas aranżować spotkania, na których to pracownicy będą mogli się wykazać i przedstawić własne pomysły i projekty odnoszące się do pomocy innym. Tylko w ten sposób poczują, że ich działanie ma jakiś sens i przynosi zamierzone skutki. Oczywiście nie zaszkodzi wynagrodzić tych podwładnych, którzy najbardziej zaangażują się w akcje charytatywne. W dużej mierze to, czy rzeczywiście będą chcieli brać w nich udział, zależy od tego, jakie argumenty przedstawił szef i czy rzeczywiście sam nie pozostanie bierny. Niekoniecznie każdemu musi przypaść do gustu bezinteresowna pomoc lub rodzaj działalności organizacji. Nie należy więc nikogo do niczego przymuszać, a jedynie zaproponować alternatywne rozwiązania. Warto pamiętać, że wolontariat pracowniczy nie jest obowiązkowy, ale jego głównym założeniem jest to, że przyniesie korzyści nie tylko organizacji charytatywnej, lecz także pracodawcy i pracownikom. Należałoby więc rozważyć, czy nie wprowadzić go w życie.

Czytaj również:   Jak negocjować cenę podczas zakupu samochodu używanego?

Udostępnij